Mar 4, 2011

Mengembara Ke Turki Tanpa Visa #1


Ada terbaca berita pasal Malaysia dan Turki dah mansuhkan keperluan visa?

ANKARA 23 Feb. – Malaysia dan Turki bersetuju memansuhkan keperluan visa untuk membolehkan rakyat masing-masing membuat lawatan antara satu sama lain.

Link berita disini

Do you know what does it means? Maknanya, kita cuma perlu buat passport antarabangsa, beli tiket penerbangan ke Atatürk International Airport, Istanbul, and as easy as that we are off to Turkey! No more hustle. Mungkin saya agak terlewat menggembar gemburkan berita ni tapi apa salahnya kan? better late than never. Lagipun, bukannya semua rakyat Malaysia berduyun-duyun ke Turki lepas kena announce pemansuhan keperluan visa ni. Mesti ada yang berbelah bagi nak pegi ke tak. Sebab tak boleh nak justify sebab apa nak pegi Turki. Kan?


http://desktopnature.com/4448-2/Blue+Mosque+and+the+Bosphorus_+Istanbul_+Turkey.jpg
Blue Mosque and the Bosphorus


Turki ialah sebuah negara Eurasia di Timur Tengah yang terletak di antara benua Eropah dan Asia. (Source) Stylo kan? Laut Marmara pulak ialah laut yang ahli geologi guna untuk buat sempadan benua Eropah dan benua Asia. Pernah dengar Mavi Marmara? Alaaa yang kena serang askar Israel time percubaan menghantar bantuan kemanusiaan ke Gaza tu. Kiranya Marmara yang Biru lah kalau diterjemah kan Mavi Marmara ke dalam bahasa Melayu. Ini dah boleh jadi justification yang pertama kan? Negara yang menjadi sempadan Eropah dan Asia. Macam sempadan antara manusia berbadan genit dan manusia bersaiz besar!


https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiSguuveWAbCfMzA9qq61Acs7JTE3N2NexmqFyEbb_ZMZP2AM_Wi-JAMW7VwV8G5SzTkwXt9vw8hRz156b3i4b_bxNnJKCvtX0sTd8D7TuqJ7wnwpfIltPVmJ9lIdxQSb_QL75w15TLQvVk/s1600/Picture+388.jpg
Penaklukan Kota Konstantinopal - Gambaran pelukis


Ok, ni justifikasi yang kedua. Siapa pernah dengar Kota Konstantinopal? Ha.. itu nama klasik bagi Istanbul. Ibu negara Turki. Cerita disebalik pembukaan Kota Konstantinopal ni tak ramai yang tau sebab orientalis bersikap bias kat sejarah kecemerlangan Islam. Benda yang baik pasal Islam mesti tak boleh di hebahkan. Betul tak? even a monk would a agree with me. Pembukaan Kota Konstantinopal atau Istanbul ni terselit sejarah dunia mengenai peperangan agung antara kerajaan Muhammad II dan Constantine XI Paleologus. Peperangan ni menjulang nama Muhammad II atau lebih dikenali sebagai Sultan Muhammad Al Fateh sebab kemenangan kerajaan Islam menakluk Istanbul telah Nabi Muhammad S.A.W bagitau sebelum peperangan tu berlaku.

“Kota Konstantinopel akan jatuh ke tangan Islam. Pemimpin yang menaklukkannya adalah sebaik-baik pemimpin dan pasukan yang berada di bawah komandonya adalah sebaik-baik pasukan.” [H.R. Ahmad bin Hanbal Al-Musnad 4/335]

Nak tau kenapa peperangan tu sangat hebat? pertamanya sebab penggunaan meriam beyond the current technology yang sangat kuat oleh tentera Sultan Muhammad Al-Fatih untuk meruntuhkan tembok kota konstantinapol yang berlapis tebal gila. yang keduanya? ha.. tu kena baca sendiri. Ni untuk artikel berbahasa melayu, ini artiket berbahasa Inggeris. Saya sebagai peminat cerita-cerita perang memang tersangatlah tertarik nak melawat tapak peperangan tu. Ni pulak peperangan yang Nabi Muhammad dah forecast. Mesti lah lagi cool!

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj4CKfMUVFX19j3saNDAtBWfwWINFcUgDdsZjzB1PA8m8vyW2l9r1E7wDVyQjDKRqzqqN6p2TzX73rqfJNs30Tn1a_3F7pqV7zmrLn_ymFbSVp3NCWWogE_AYg11kn_-sNjXvxYYS3IUcr7/s1600/Picture+401.jpg
Replika meriam yang digunakan


Cukup dulu 2 sebab. Nanti berjela-jela jadi bosan. Sambil-sambil tunggu Mengembara Ke Turki Tanpa Visa #2, rajin-rajinlah Google pasal Turki. Banyak yang menarik. Sehingga bertemu lagi di lain masa. Babai~





P/s - Justifications written are based on writer's personal opinion
P/s/s - Tips melancong, dan perkongsian pengalaman penulis melancong di China dan Indonesia - Klik disini
P/s/s/s - Gambar sumber Google image

5 comments:

Anonymous said...

menarik!

Admin said...

kan?!

7 wonders said...

Sekarang ni negara Islam di timur tengah sedang bergolak. Macam tk selamat ja mau jalan ke sana kan?

BTW artikel begini bagus! Keep it up!

Admin said...

turki rasanya ok. erdogan tak da isu dengan rakyat turki. plus, pm kita baru singgah sana.

nantikan siri ke 2! belum ada masa nak menulis

mak said...

tulis la lagi amad. Bila dah nak pegi ni baru berminat nak baca. Ni tengah cari mana sudah buku mohd al fateh tu. haha. hilang dalam simpanan.

Blog Designed by The Single Momoirs